Ik TikTok, jij TikTokt, wij TikTokken!

TikTok, je hebt er vast wel eens van gehoord. Misschien ben je er wel wat bekender mee of maak je er zelf ook gebruik van. Mijn jongste dochter is in ieder geval fervent gebruiker van de app en TikTokt er flink op los! Korte filmpjes maken van wat ze knutselt, haar ochtend- of avondritueel delen, haar zelfgemaakte sieraden laten zien en aanprijzen (en deze vervolgens proberen te verkopen via Instagram!) En of haar lange haren nu geborsteld zijn of niet, een mooie outfit aan of nog half in de pyjama, het maakt haar echt niet uit. Zonder schroom laat ze zich zelf zien. Tussendoor doet ze nog even een oproep voor een promotor voor haar sieraden (die dan weer een leuk pakketje van haar krijgt, best slim toch?) Ze groeit er mee op en in mee en spelenderwijs probeert ze de dingen gewoon uit.

En jij? Hoe actief ben jij op social media? Zet je dit ook in voor jouw bedrijf? En wat doe je daarnaast als ondernemer om goed online zichtbaar te zijn of nog beter online zichtbaar te worden? Wist je dat er gemiddeld zeven contactmomenten vooraf gaan aan het moment waarop iemand besluit om een dienst of product bij jou af te nemen? Daarom is het zo belangrijk om in het vizier te komen en te blijven van je potentiële gasten of bezoekers en te werken aan de zogenaamde KNOW LIKE TRUST factor. In de eerste fase draait het erom dat mogelijk nieuwe klanten je leren kennen (know). In de tweede fase wek je de interesse van de potentiële klant (like) en daarna wil je het vertrouwen winnen van de klant (trust).

Ook in deze moeilijke periode met Corona is het juist van groot belang om van je te blijven laten horen en vooral je te laten zien. Dit geldt zeer zeker ook voor ondernemers in de sector recreatie en toerisme en de vrijetijdsbranche. Door nu gericht en consistent aan je online zichtbaar te werken, trek je de aandacht van potentiële gasten of bezoekers. Wanneer je deze aandacht vast weet te houden, komen zij straks, wanneer dat weer mogelijk is, wellicht wel naar jou toe.

Maar deze periode biedt ook kansen; mensen die anders naar het buitenland op vakantie gaan, blijven nu in Nederland. Richt je in je communicatie op de mogelijkheden en zaken die belangrijk zijn voor jouw gasten. Laat de prachtige natuur in de omgeving zien en vertel over de mogelijke activiteiten zoals fiets- en wandelroutes. Heb aandacht voor de veiligheid en laat zien wat je doet om aan de huidige maatregelen te voldoen. En kijk ook eens naar je doelgroep; is het wenselijk om hier iets in bij te stellen en waar liggen hier nog kansen.

Met het inzetten van online marketing zorg je ervoor dat je beter zichtbaar wordt en blijft. Je kunt hierbij denken aan het opzetten van een e-mail marketing systeem en het consequent inzetten van social media. Maar vergeet vooral ook niet eens kritisch te kijken naar je website, het visitekaartje van je bedrijf. Belangrijk is daarbij altijd om te kijken naar je doelen en doelgroep en daar je marketingactiviteiten op af te stemmen.

Wil jij jouw online zichtbaarheid ook wel eens onder de loep nemen? Misschien is een bedrijfsscan iets voor jou! Of kun je wel wat ondersteuning gebruiken bij het werken aan je online zichtbaarheid? Neem dan gerust contact met mij op om te kijken wat ik voor je kan betekenen. Ik help je graag.






Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *